Friday, June 10, 2011

PeKaK???!!!

salam semua
umi ada dpt satu email dr kwn
so nk share2 ngan korang semua (",)
jom baca
Cerita tentang katak kecil  
credit to mr.google

Pada suatu hari ada sekumpulan katak-katak kecil,...
… yang berlumba-lumba
Tujuannya adalah mencapai puncak sebuah menara yang sangat tinggi.
Penonton berkumpul bersama  mengelilingi menara untuk menyaksikan  perlumbaan dan memberikan semangat kepada para peserta...
Perlumbaan pun dimulakan...
Secara jujur:
Tak satupun penonton benar2 percaya bahawa katak2 kecil akan boleh berjaya mencapai puncak menara.
Terdengar ada yang berkata:
"Oh, jalannya terlalu susahhhhh!!
credit to mr.google
Mereka  TIDAK AKAN BOLEH sampai ke puncak."
atau:
"Tidak ada kesempatan untuk berjaya...Menaranya terlalu tinggi...!!
Katak2 kecil mulai berjatuhan. Satu persatu...
... Kecuali mereka  yang tetap bersemangat menaiki menara perlahan- lahan semakin tinggi...dan semakin tinggi..
Penonton terus bersorak
"Terlalu susah!!! Tak seorangpun yang akan berjaya!!!"
Lebih banyak lagi katak kecil penat dan menyerah...
...Tapi ada  SATU yang tetap melangkah hingga semakin tinggi dan tinggi...
Dia tak mahu menyerah kalah!
 akhirnya yang lain telah menyerah untuk menaiki menara. Kecuali  satu katak kecil yang begitu berusaha keras dan menjadi  satu-satunya yang berjaya sampai ke puncak!
SEMUA katak kecil yang lain ingin tahu bagaimana katak ini boleh melakukannya?
Seorang peserta bertanya bagaimana cara katak yang berjaya itu mempunyai kekuatan untuk mencapai tujuan?
Ternyata...
Katak yang menjadi pemenang itu PEKAK!!!!
Nasihat bijak dari cerita ini adalah:

Jangan sesekali mendengar kata orang lain yang mempunyai kecenderungan negatif ataupun pesimis...
…karena mereka akan mengambil sebahagian besar mimpimu dan menjauhkannya darimu.
Selalulah fikirkan kata2 bertuah yang ada.
Karena segala sesuatu yang kau dengar dan kau baca boleh mempengaruhi perilakumu! 
Kerana itu:
Selalulah tetap....

POSITIVE!

Dan yang terpenting:
 bersikap PEKAK/TULI jika ada orang mengatakan bahawa KAMU tidak boleh mencapai cita-citamu!
Selalulah berfikir:
I can do this!
(^_^)

 
  Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

5 comments:

farahin nasir said...

post nie dah wat sy smkin positif.. alhamdulillah.. terime kasih yer tuan punye belog..
:)

MUNTAH KUAR PAKU DAN KACA!

...sWeeT uMi... said...

@farahin nasir alhamdulillah...umi tumpang gumbire (^_^)

Pak Syahot said...

umi, PS pon mcm farahin tu....mmbgkitkn smgt btol ble bce neyh...hiraukan ckp2 busuk dr org yg bsuk ati dgn kte...yg pntg fokus...

...sWeeT uMi... said...

@Pak Syahot btul...fokus ok (^_^)

PinKy MoMMa said...

so umi kamu pun leh make up! hehe tiba2..
kena yakin yang..

keyakinan diri tu penting! org nak kata apa..kita tolak tepi je asalkan apa yg kita buat tu tak menglanggar akidah hehe

 

Copyright © 2013 LOVE UMI PAPA | Designed by Cik Bulat