Wednesday, July 9, 2014

Kek Kukus Coklat Cheese

Assalamualaikum...uhuhuhu dah macam blog masakan plak blog ni...biasa la bulan Ramadhan mmg ramai yg update resepi kat blog...ye la nak share kan...bleh tukar2 hidangan kan hehehe...termasuk lah umi ni kan

Kali ni sharing resepi kek kukus coklat cheese...cer tgk pic bawah ni...amacam ok tak?...kalau tgk rupa kek ni mmg cun..mabeles sgt....tapi kan ada yg tak kena sebenarnya...huhuhu umi salah guna jenis cheese ni...adeehhh terus spoil...erkk kek coklat ni mabeles...yg spoilnya cheese tu je...so kiddos ni pakat-pakat makan kek coklat tu je..yg cheese diorg potong letak tepi ......

 

Eh membebel plak...meh screenshot resepi ni ^____^

Untuk kek coklat tu umi amik pakai resepi yg kek coklat karamel tu...ni umi tepek lagi skali ye...senang korang tak yah klik sana sini kan hehehe

Bahan utk kek kukus coklat :

  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan gula
  • 1 cawan serbuk koko

(Masukkan dalam kuali semua bahan di atas...kacau sebatikan...guna api yg perlahan)

  • 4 biji telur diblend
  • 1 cawan tepung gandum*
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat*
  • 1 sudu kecil baking powder*
  • (Semua bahan bertanda * diayak bersama)

Kemudian masukkan adunan yg diayak ke dalam adunan coklat, selang selikan dgn telur yg diblend tadi...kacau sebati...ulang sampai adunan habis...kukus la ia selama 45-60 minit...then tada....masak dah ^__^


Untuk yg cheese plak ni bahannya :

  • 250 gram cream cheese
  • 60 gram gula castor
  • 25 ml air biasa
  • 25 gram tepung gandum
  • 1 biji telur

Cara nak buat plak :

Pukul semua bahan di atas kecuali telur sampai kembang dan gebu. Kemudian baru masukkan telur dan pukul lagi sampai sebati....bila kek kukus coklat td dah masak, masukkan adunan cheese ni...lepas tu selang selikan ikut citarasa korang nak buat brp lapis...umi buat tiga lapis je, malas hahahaha


Dah abis kukus semua adunan tunggu sejuk baru kuarkan daripada loyang ye


Pssstttt jgn salah jenis cheese cam umi tau ekekekeke

Happy blogging ye

 

4 comments:

Nad MamaZN said...

nampak cantek, mesti sedap
bestny rajin membaking :)

LiLy @ MaMaQiStInA said...

sedappnye...untung anak2 umi diorng rajin masak.. :)

LYAfrina said...

rajinyaumi..
nmpksedap n kems je umi buaty

adianiez AIDA said...

mesti sedap...
aida kidnap resepi dgn izin ye :-)

 

Copyright © 2013 LOVE UMI PAPA | Designed by Cik Bulat