Friday, April 24, 2015

Tauhu Telur Noxxa

Bismillah
hai krang...lama tul tak updat ekan...kali ni kisah masak-masak pakai noxxa....sebenarnya dah lama amik resepi tauhu telur noxxa ni dr blog mamajue...mintak halal ye mamajue....tapi baru semalam berkesempatan nak buat...tu pun sbb EL gara-gara nawfal demam huhuhu....so jom kiter terjah bahan-bahan yg diperlukan utk tauhu telur ni

(dalam pic ni) tauhu keras 2 keping
tauhu lembut 2 pack
setengah biji bawang besar
sedikit daun bawang
2 biji telur
beberapa ekor udang (tiada dlm pic ni)

1st step
blendkan tauhu keras, tauhu telur, udang, telur dan bawang
biarkan sebati semuanya

2nd step
pindahkan semuanya tadi ke dlm bowl
masukkan hirisan daun bawang
perasakan dengan garam
umi tambahkan sikit serbuk black paper
kacau sebati semuanya 

3th step
masukkan dlm acuan kukus  

kukuslah dlm masa 25 minit 

selepas 25 minit inilah hasilnya
bau semerbak je hehehe 

kalau ikutkan dah kukus ni dah bleh makan dah
tapi tekak umi ni ngenada tak leh nak telan sgt yg kukus
so gorengkan je...tambah plak kiddos suka yg dah goreng tu 

tadaaaa... ni la rupenya selepas digoreng
dimakan plak dgn sos cili manis
mmg kejap je licin tauhu telur ni hehehhe


kalau ikutkan resepi asal mamajue pakai cili burung, bawang merah dgn bawang putih dan isi ayam
tapi umi tak letak semua tu...sbb tak de kahkahkah...malas nak g kedai membelinya
apa pun rasanya tetap mabeles
so pada uols yg berminat sila lah cuba
yg pasti tak kan nyesal sbb sedap sgt
(^___^)

masuk hari ni dah dua hari nawfal demam...cepat sembuh ye sayang...risau umi ni haaa huhuhu

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

2 comments:

LYAfrina said...

nmpk sedap..xpernah lg buat apa2 asaskan tauhu ni

Ella Fifi Fifi said...

Boleh muat loyang 10 x 10 tak

 

Copyright © 2013 LOVE UMI PAPA | Designed by Cik Bulat